Thursday, October 26, 2006

4/08/1385 اخبارکارگری تا تاریخ

اخبار کارگری
وضعيت 20 هزار كارگر در استان قزوين بحرانی است
نماينده كارگران استان قزوين در گفت و گو با خبرگزاری ايلنا‌‏ گفت بر اساس آمارهاي موجود 20 هزار تن از كارگران استان قزوين در وضعيت خوبي نيستند كه 8 هزار نفرشان در 20 واحد صنعتی مشكل دار در حالت" حاد" شاغل هستند.
او گفت‌‏: هشدار مي ‌‏دهم كه اگر به مشكلات استان رسيدگي نشود‌‏، 30 واحد صنعتی نيز بزودي به مرحله بحران خواهند رسيد .

كارگران «گردباف» یزد هر 4 ماه يكبار حقوق مي گيرند؟
نماينده كارگران نساجي " گردباف" يزد گفت: با وجود تلاشها و پيگيري هاي سهامدار عمده اين شركت، بدون تامين‌‏ اعتبار مالي و سرمايه گذاري، بحران اين مجموعه پايان نمي‌‏يابد .
به گزارش ايلنا, "حسين خريد فروشان "گفت‌‏: به دليل بحران هاي مالي ، 120 كارگر اين واحد ظرف6 سال گذشته حقوق و مزاياي خود را با يك تا 2 ماه تاخير دريافت مي كردند كه اخيرا اين تاخير تا 4 ماه افزايش يافته است .
وي تصريح كرد : به دنبال مراجعات مكرر كارگران به استانداري و در خواست آنان براي ملاقات با استاندار كه هيچگاه عملي نشده مقرر شده يك وام 700 ميليون توماني از محل تسهيلات دولتي بصورت گردش در سرمايه براي پرداخت مطالبات كارگران و اجراي طرحهاي توسعه پرداخت شود .
وي افزود‌‏: بيشتر كارگران اين شركت نزديك به 2 دهه سابقه كار دارند اما هنوز بن هاي سال 83 آنها پرداخت نشده است
خانه گردی و فشار و دستگیری کارگران در سنندج ادامه دارد
منزل يكي از كارگران شركت ريسندگي" پرريس" سنندج توسط نيروهاي حفاظت اطلاعات مورد بازرسي قرار گرفت . به دنبال اعتراضات کارگران شرکت پرریس در شهر سنندج کارگران و فعالین کارگری این کارخانه مرتب تحت فشار و تهدید نیروهای اطلاعاتی و امنیتی رژیم بوده اند. بر اساس اخبار منتشر شده ماموران حفاظت اطلاعات؛ منزل يكي از كارگران شركت "پرريس " سنندج به اسم شريف سائدپناه را بازرسي و او را به دادگستری سنندج اعزام کردند.
" شريف سائدپناه" كه در شهريور ماه سال جاري همراه با جمعي از كارگران شركت پرريس مقابل اداره كار و امور اجتماعي استان كردستان تحصن كرده بود، منزلش در25 مهر توسط نيروهاي حفاظت اطلاعات مورد بازرسي قرار گرفت . در پي بازرسي از منزل نامبرده كيس كامپيوتر و دست نوشته هاي وي در خصوص شركت پرريس همراه با يك دستگاه ماهواره ضبط شده و به او اخطار داده شد كه به اداره حفاظت اطلاعات مراجعه كند . اين كارگر صبح امروز 26 مهر ماه به حفاظت اطلاعات سنندج مراجعه و سپس به دادگستري سنندج اعزام شد.
کمیته کردستان حزب همه کارگران و مردم سنندج را فرامیخواند که به حمایت از این کارگر برخیزند و حمله به منزل او را محکوم و خواهان آزادی او و بازگرداندن همه وسایل متعلق به این خانواده شوند.
این اولین بار نیست که مزدوران رژیم اسلامی کارگران را بازداشت و تحت فشار قرار میدهند. قبلأ کارگران شاهو٬ نساجی کردستا٬ آلومین و... هم با این سیاست سرکوبگرانه روبرو بوده اند باید این تعرض بیشرمانه نیروهای رژیم اسلامی با جواب قاطع مردم روبرو شود.
کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران
26 مهر 1385- 18 اکتبر 2006
منزل يكي از كارگران شركت "پرريس " سنندج توسط ماموران حفاظت اطلاعات بازرسي شد
منزل يكي از كارگران شركت ريسندگي" پرريس" سنندج توسط نيروهاي حفاظت اطلاعات مورد بازرسي قرار گرفت .
به گزارش ايلنااز مركز سنندج، منزل" شريف سائدپناه" كه در شهريور ماه سال جاري همراه با جمعي از كارگران شركت پرريس مقابل اداره كار و امور اجتماعي استان كردستان تحصن كرده بود، منزلش در25 مهر توسط نيروهاي حفاظت اطلاعات مورد بازرسي قرار گرفت .
در پي بازرسي از منزل نامبرده كيس كامپيوتر و دست نوشته هاي وي در خصوص شركت پرريس همراه با يك دستگاه ماهواره ضبط شده و به او اخطار داده شد كه به اداره حفاظت اطلاعات مراجعه كند .
اين كارگر صبح امروز به حفاظت اطلاعات سنندج مراجعه و سپس به دادگستري سنندج اعزام شد
اعتراض کارگران بیکار در لرستان
24 مهر ۱۳۸۵ - 16 اکتبر ۲۰۰۶ – روزنامهء پادگانی کیهان
خرم آباد - كاركنان يخچالسازي لرستان در اعتراض به ادامه تعطيلي اين واحد توليدي در مقابل
استانداري لرستان اجتماع كردند، با واگذاري رانتي اين واحد توليدي به بخش خصوصي، در سال 83 خريدار به جاي ادامه فعاليت آن، مبادرت به توقف توليد و بيكار كردن حدود 300 نفر از كاركنان اين واحد توليدي كرد!
اجتماع كنندگان كه حدود 200 نفر بودند، گفتند: حدود دو سال بيكاري موجب تحميل فشار شديد اقتصادي و بروز مشكلات عديده روحي، رواني و خانوادگي براي آنان شده است!
24 مهر ۱۳۸۵ - 16 اکتبر ۲۰۰۶ – روزنامهء بیت رهبری
نامه اعتراضی در حمایت از رهبران کارگر در سقز
آفای محمود احمدی نژاد رئیس جمهور،جمهوری اسلامی ایران
من این نامه را دربیان محکوم کردن سرکوب ممتد فعالین کارگران سقز می نویسم. طبق آخرین اخبار،آقای برهان دیوانگر به 2 سال زندان محکوم شده است و محمود صالحی ریئس سابق انجمن کارگران خباز در سقز،در تاریخ 16 اکتبر به دادگاه اظهار شده است، جلال حسینی در 18 اکتبر سال 2006 و محسن حکمیی در 1 نوامبر 2006 به دادگاه اظهار شده اند.
حق سازماندهی و برگزاری جشن جهانی روز کارگران حق ابتدایی و دمکراتیک کارگران است و تحت هیچ شرایطی نباید بعنوان قانون شکنی تلقی گردد. دستگیری و متهم کردن فعالین کارگری بخاطر شرکت کردن در روز اول ماه مه یا دیگر سازماندهی های کارگری نقض واضح حقوق پایه ایی کارگران است.
من، قویا از شما می خواهم که سریعا اقدام کرده و تضمین بکنید که اتهامات علیه فعالین کارگری بیقید وشریط و بدون واکنش مجدد لغو گردد.
هنس ینسن
رئیس فدارسیون
سراسری کارگران دانمارک
Protest Letter in Support of the Saqez Labour Leaders
16.10.2006
Att: Mr. Mahmoud Ahmadjinejad,
President of the Islamic Republic of Iran

I am writing this letter to express
my condemnation regarding the continued persecution of Saqez labour
activists. According to the latest news, Mr. Borhan Divargar has been
sentenced to two years imprisonment, and Mahmoud Salehi, former President
of the Bakery Workers’ Association in Saqez, is scheduled to appear
for a court hearing on October 16, 2006, Jalal Hosseini on October 18,
2006 and Mohsen Hakimi on November 1st, 2006.
The right to organize and celebrate
International Workers’ Day is an integral aspect of workers' and democratic
rights and should under no circumstances be considered as an offence
of any kind.
Arresting and charging labour activists
for participating in May Day or other labour organizing efforts is a
clear violation of worker’s most basic rights.
I strongly urge you to take immediate
measures to ensure that all charges against the above labour activists
are unconditionally dropped without any further repercussions.

pp. Hans Jensen
President of the Danish Confederation
of Trade Unions
16.10.2006

محاکمه مجدد محمود صالحى و جلال حسينى فعالين سرشناس جنبش کارگرى ايران توسط بيدادگاه رژيم جمهورى اسلامى را قاطعانه محکوم کنيم

محمود صالحى، فعال سرشناس جنبش کارگرى و از سازماندهندگان اول ماه مه 1383 سقز مجددا و اينبار به "جرم" واهى "اجتماع و تبانيى براى اقدام عليه امنيت کشور" در تاريخ 26 مهرماه 1385 برابر 16 اکتبر 2006 توسط بيدادگاه شهرستان سقز مورد محاکمه قرار گرفت. اتهامات مطرح شده در دادگاه توسط آقاى محمد شريف وکيل مدافع محمود صالحى کاملا رد شده و خواستار تبرئه او گرديد.
همچنين جلال حسينى، فعالين شناخته شده کارگرى ايران و يکى ديگر از سازماندهندگان اول ماه مه 1383 سقز نيز امروز چهارشنبه 28 مهرماه 1385 برابر 18 اکتبر 2006 همانند محمود صالحى و بر مبناى همان اتهامات بىاساس در بيدادگاه سقز محاکمه شد. اتهامات طرح شده در دادگاه از جانب خانم مهشيد محدود وکيل مدافع جلال حسينى رد شده و خواهان رفع اتهام و آزادى کامل وى شد.
وکلاى مدافع جلال حسينى و محمود صالحى، از حق طبيعى آنها در مورد برگزارى اول ماه مه به عنوان حقوق بينالمللى کارگران دفاع کرده و خواستار رفع اتهام و آزادى واقعى آنها شدند.
زنان و مردان کارگر! سازمانهاى کارگرى! مردم آزاديخواه!
محمود صالحى و جلال حسينى منتظر احکام بیدادگاهى جمهورى اسلامى هستند. محسن حکيمى، در تاريخ 1 نوامبر 2006 به دادگاه احضار شده است. برهان ديوارگر، در غياب خود به 2 سال زندان محکوم شده است٬ پرونده دادگاهى تعدادى از فعالين کارگرى سنديکاى شرکت واحد هنوز بسته نشده است و ...
دفاع از آزادى و حقوق انسانى اين فعالين کارگرى و مبارزه براى برسميت شناخته شدن حقوق دمکراتيک و بينالمللى کارگران در ايران مسئوليت مشترک همه ما است. صداى اعتراض و مبارزه کارگران ايران را هر يک از ما به سهم خود٬ بايد به گوش جهانيان برسانيم.
محاکمه اين فعالين کارگرى در دادگاههاى تفتيش عقايد رژيم جمهورى اسلامى را باید قاطعانه محکوم کرد. و کمپين اعتراضی عليه رژيم جمهورى اسلامى و همبستگى بين المللى با کارگران ايران و فعالين و رهبران آن را هر چه بیشتر گسترده تر کنیم و خواهان آزادى بدون قيد و شرط آنها باشیم.
حق آزادی تشکل مستقل کارگرى٬ اعتصاب، برگزارى اول ماه مه و اجتماعات کارگرى و آزادی بیان حق مسلم همه کارگران ايران و دیگر جنبشهای حق طلب است!
زنده باد همبستگى جهانى کارگران!
سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی ایران!
زنده باد آزادی، برابری، حکومت کارگری!
کميته خارج کشور حزب کمونيست ايران
18 اکتبر 2006

نامه اعتراضی دبیر كشورى اتحادیه کارگران حمل و نقل و عمومى انگلستان در حمایت از فعالین کارگری سقز
٢٣ اكتبر ٢٠٠٦
آقای محمود احمدی نژاد
رئیس جمهور، جمهوری اسلامی ایران
آدرس الكترونيكى: dr-ahmadinejad@president.ir
فاكس: ٩٨٢١٦٤٩٥٨٨٠
رونوشت: محمدرضا البرزى، سفير جمهورى اسلامى ايران در دفتر ژنو سازمان ملل mission.iran@ties.itu.int
رونوشت: info@workers-iran.org
رونوشت: مارتين ماير
من این نامه را بعنوان اعتراض شدید خود نسبت به ادامه ايذا و اذیت فعالين کارگرى سقز برایتان ارسال می دارم.
بنا بر آخرین خبرها، آقای برهان دیوارگر به دوسال زندان محکوم شده و محمود صالحی رئیس سابق انجمن صنفى کارگران خباز در سقز در تاریخ 16-10-2006 به داگاه فراخوانده شده، جلال حسینی در تاریخ 18-10-2006 و محسن حکیمی در تاریخ 1 -11-2006 .
حق سازماندهى و برپایی جشن روز جهانی کارگران یکی از ابتدایی ترین حقوق كارگرى و دموکراتیک است و هیچگاه و تحت هيچ شرايطى نبایستی بعنوان یک جرم شناخته شود و مورد پیگرد قرار گیرد.
دستگیری و متهم ساختن فعالین کارگری بخاطر برپایی جشن اول ماه مه و ديگر امور سازمانيابى کارگری بطور مشخص بی حرمتی به بنيانى ترين حقوق شناخته شده کارگران است.
من قویآ از شما درخواست می کنم که در این مورد اقدام فوری بعمل آورید تا مطمئن شوید که تمامی اتهامات علیه فعالین کارگری نام برده شد، بدون قید و شرط و بدون پیگیری مجدد برطرف شود.
جننى فورمباى
دبیر كشورى اتحادیه کارگران حمل و نقل و عمومى انگلستان
Jennie Formby National Secretary TGWU
مارتين ماير; عضو شوراى اجرايى اتحاديه كارگران حمل و نقل و عمومى انگلستان نيز همزمان طى نامه اعتراضى مشابه اى اعتراض خود را نسبت به ايذا و اذيت فعالين كارگرى سقز اعلام نمود٠
ترجمه و تكثير از: اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

راهپيمايي و اعتصاب گسترده و سراسري معلمان در يونان
داوود رفاهی
بدنبال اعلام دولت یونان مبنی بر صرفه جویی در هزینه های عمومی برای برنامه سال ٢٠٠٧ میلادی، روز چهارشنبه ١١ اكتبر هزارن معلم دست به یك راهپیمایی بزرگ در آتن پایتخت یونان زدند. همچنین كارمندان دولت به یك اعتصاب ٢٤ ساعته دست زدند. آنها همگی خواهان لغو "برنامه صرفه جویی" دولت و افزایش دستمزدها شده‌اند. این اعتراضات علاوه بر اعتصاباتی است كه از یكماه پیش توسط معلمین مدارس ابتدایی جریان دارد.
وزیر آموزش و پرورش یونان گفته است كه دولت از برنامه خود عقب نشینی نخواهد كرد و كارمندان دولت را متهم به پیروی از خواست احزاب سیاسی مخالف كرده است. در این اعتراضات كه برای روز چهارشنبه ١١ اكتبر تدارك دیده شده بود، رانندگان اتوبوسها و قطارها نیز شركت داشتند، كه باعث اختلال در سرویس حمل و نقل عمومی شد. ادارات دولتی و بانكها نیز بدلیل شركت كامندانشان در اعتراض كاملا تعطیل شده بودند. اعتراض معلمین از حمایت ٢ تا از بزرگترین اتحادیه‌های یونان، "فدراسیون عمومی كارگران یونان" و "اتحادیه عمومی كارمندان" برخوردار بود.
٧٨ میلیون دلار خسارت به كارگران Wal-Mart
دادگاهی در پنسیلوانیای آمریكا رأی به پرداخت ٧٨ میلیون دلار از طرف بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای دنیا، Wal-Mart به كارگرانش داد. در پی اعتراض كارگران این شركت، مبنی بر سو استفاده از وقت استراحت آنها و عدم دریافت هیچگونه اضافه كاری، این دادگاه موسسه وال مارت را مجبور به پرداخت غرامت كرد. یكی از كارگران كه به مدت ١۵ سال برای وال مارت كار كرده بود و خود یكی از سازمان دهندگان اعتراض بود، گفته است كه او در طی زمان استراحت و حتی بعد از ساعت كاری، به دلیل حجم زیاد كار مجبور بوده همچنان كار كند بدون اینكه هیچ دستمزدی دریافت بكند. این اعتراض شامل ١٨٧ هزار كارگر میشود كه بین سالهای ١٩٩٧ و ٢٠٠٦ میلادی در وال مارت مشغول به كار بوده‌اند. وكیل كارگران شاكی گفته است كه چون دادگاه تشخیص داده است وال مارت با انجام اینكار حقوق كارگران را عامدانه زير پا گذاشته، تقاضای ٦٢ میلیون دلار خسارت اضافه خواهد كرد.
لازم به یادآوری است كه در دسامبر سال گذشته نیز دادگاهی در ایالت كالیفرنیای آمریكا رأی به پرداخت ١٧٢ میلیون دلار از طرف وال مارت به ١١٦ هزار تن از كارگرانش را داده بود. علت آن اعتراض كارگران به مجبور كردن آنها به كار در زمان صرف غذای ظهر عنوان شده بود.
تهاجم وسیع نیروهای دولتي به اتحادیه ها در كره جنوبی
داوود رفاهی
به بهانه غیرقانونی بودن فعالیت اتحادیه‌های كارمندان دولت، نیروهای امنیتی كره جنوبی دست به عملیات وسیعی برای بستن دفاتر این اتحادیه‌ها زده اند. گزارشهای مخابره شده تاكنون حاكی از آنست كه ٨٢ دفتراز ٢۵١ دفتر این اتحادیه در سئول و چندین شهر دیگر بزور بسته شده و تعداد دیگری نیز مورد هجوم قرار گرفته‌اند، ولی بعلت مقاومت اعضا اتحادیه‌ها، نیروهای امنیتی مجبور به عقب نشینی شده‌اند. در حملات روز جمعه ٢٢ سپتامبر، تعداد ۵٢ تن از اعضا اتحادیه بازداشت شدند. همچنین در حداقل دو دفتر كه اعضاي آن به نشانه اعتراض دست به تحصن زده بودند، نیروهای دولتی بمنظور فشار به معترضین برای خروج از آن دفاتر، آب و برق آن را قطع كردند. رئیس اتحادیه كوان سونگ بوك (Kwon Seung bok) كه بدلیل اعتراض به تعرض دولت به اتحادیه‌شان در اعتصاب غذا بسر میبرد، گفته است كه دولت در نظر دارد فعالیت اتحادیه‌ها را بطور كامل تحت نظر خود داشته باشد.
حدود ٢٠٠ تن از وكلا و حقوقدانان در اعتراض به این عملیات وحشیانه از دولت كره جنوبی خواسته‌اند كه تصمیم خود را پس بگیرد و دست از پیگیرد اتحادیه‌ها بردارد.
اعتراض ٢٠٠٠ كارگر مهاجر در آمریكا
داوود رفاهی
روز پنج شنبه ٢٩ سپتامبر، بیش از ٢٠٠٠ كارگر مهاجر در لس آنجلس، مركز ایالت كالیفرنیای آمریكا، بدلیل پائین بودن دستمزدها و بدی شرایط كار دست به اعتراض زدند. این كارگران ساعت ۵ بعدازظهر كه در واقع شلوغترین زمان روز است، بلوار سنچری، Century Boulevard كه در نزدیكی فرودگاه لوس آنجلس واقع شده است را برای جلب توجه رانندگان و عابرین، مسدود كردند. پلیس و نیروهای انتظامی، با وجود اینكه كارگران مجوز قانونی برای اعتراض داشتند، دست به دخالت زدند و بیش از ٤٠٠ تن از كارگران را دستگیر كرده و با اتوبوسهایی كه آماده حمل آنها بودند، به بازداشتگاهها منتقل كردند. كارگران با شعارهایی نظیر "من یك انسانم" و "حقوق كامل برای مهاجرین" دست به اعتراض زدند و خواهان برخورداری از حقوق و مزایا و شرایط كاری مساوی با غیرمهاجرین بودند.
در آمریكا تبعیضات فاحشی بین مهاجرین و شهروندان آمریكایی در موارد حق و حقوق قانونی خصوصا در محیط كار وجود دارد كه در سالهای اخیر اعتراضات وسیعی را بدنبال داشته است

No comments: