Tuesday, October 17, 2006

اخباري از اعتراضات گسترده كارگران براي گرفتن دستمزدهاي پرداخت نشده

اخباري از اعتراضات گسترده كارگران براي گرفتن دستمزدهاي پرداخت نشده

اعتراضات گسترده و هرروزه كارگران براي گرفتن دستمزدهاي پرداخت نشده شان در همه جا ادامه دارد. حزب كمونيست كارگري ايران همه كارگران را به حركتي سراسري و متحدانه براي ممنوع كردن تاخير در پرداخت دستمزدها و محكوميت كارفرماياني كه با قلدري و زورگويي دستمزد ناچيز كارگران را بالا ميكشند فرا ميخواند. دستمزدهاي كارگران بايد فورا بهمراه خسارت تاخير پرداخت شود. عدم پرداخت دستمزد كارگران يك جرم است و بايد مورد پيگرد قرار گيرد. با كارزاري سراسري و بين المللي بايد كارفرمايان و حكومت اسلامي را كه خود در اين قلدري شريك است زير فشار قرار داد و به عقب نشيني وادار كرد.

اينجا اخباري از اعتراضات كارگران براي گرفتن دستمزدهايشان و همچنين اعتراض به قراردادهاي موقت و اخراج را كه در چند روز گذشته صورت گرفته به اطلاع ميرسانيم:

٢٢٠٠ نفر از كارگران نفت گچساران تجمع كردند
روز شنبه ١٤ مهر برابر با ٦ اكتبر بیش از ٢٢٠٠ نفر از کارگران شرکت نفت گچساران که تحت پوشش ٦٣ شركت پيمانكاري قرار دارند، در اعتراض به ٦ ماه حقوق معوقه خود و نبود امنیت شغلی، همچنین قراردادهای موقت در مقابل درب ورودی شرکت نفت دست به تجمع زدند. كارگران خواهان پرداخت فوري دستمزدهايشان و همچنين لغو قراردادهاي موقت و استخدام رسمي خود هستند. اين اعتراضات همچنان ادامه دارد.

٢٠٠ نفر از كارگران نساجي پارسيلون دستمزدهاي خود را ميخواهند
صبح روز ١٩ مهر ٢٠٠ نفر از كارگران نساجي پارسيلون در خرم آباد در اعتراض به اعلام مديريت مبني بر پرداخت صرفا يك ماه حق سنوات به كارگران بازنشسته در مقابل اداره كل كار لرستان دست به تجمع زدند. در اين حركت اعتراضي كارگران بعد از ٤ ساعت تجمع براي دقايقي وارد ساختمان اين اداره شدند و دفتر كارخانه را به اشغال خود در آوردند و خواستار رسيدگي فوري به خواست خود شدند. اين اقدام كارگران با دخالت نيروهاي انتظامي رژيم روبرو شد و مانع تحصن كارگران در محل دفتر اداره كار شدند. اين حركت اعتراضي بعد از قولهايي كه از سوي استانداري و اداره كار داده شد خاتمه يافت و كارگران اعلام كردند كه اگر به خواست آنها پاسخي داده نشود به اعتراضشان ادامه خواهند داد. بنا به گزارش اين كارگران كه پس از ٢٠ سال سابقه كار مشمول قانون بازنشستگي پيش از موعد شده اند. پيش از اين در اين كارخانه كارگران بازنشسته بابت هر سال ٢ سال حق سنوات دريافت ميكردند و اكنون مديريت اين را به يك سال تقليل داده است و اين موضوع مورد اعتراض كارگران است. در شركت نساجي پارسيلون خرم آباد بيش از هزار كارگر شاغل هستند و هم اكنون نزديك به دو ماه است كه حقوق و مزاياي كارگران در اين كارخانه پرداخت نشده است.

كارگران ذوب ركورد در مشهد در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدها تجمع كردند
صبح روز ١٩ مهر دهها تن از كارگران شركت ذوب ركورد در مشهد در اعتراض به ٧ ماه دستمزد پرداخت نشده خود در مقابل سازمان كار خراسان در ميدان فردوسي در مشهد دست به تجمع زدند. بنا به گزارش اين شركت از اسفند گذشته دستمزد و حق بيمه كارگران را پرداخت نكرده است و از ماه پيش بصورت تعطيل درآمده و كارگران آن در بلاتكليفي بسر ميبرند. طي اين هفت ماه كارگران اين شركت براي امرار معاش خود ناگزير به انجام كارهايي چون باربري٬ مسافر كشي با موتور و قبر كني شده اند.

نيروهاي انتظامي به كارگران معترض چيني ارس و خانواده هايشان حمله كردند
عدم تمديد قراردادها بيان ديگري براي اخراج كارگران است. كارفرماي كارخانه چيني ارس در تبريز عملا ميخواهد ١٤٠ تن از كارگران را از طريق تمديد نكردن قراردادهايشان اخراج كند. روز شنبه ٨ مهر ٢٩٠ كارگر کارخانه چینی ارس تبریز متحدانه از همكاران خود حمايت كردند و به تمديد نكردن قراردادها اعتراض كردند. كارگران همچنين به مساله نپرداختن دستمزدهايشان كه چهار ماه است پرداخت نشده اعتراض كردند. اين اعتراض به صورت تجمع كارگران و خانواده هايشان صورت گرفت. نيروهاي انتظامي حكومت بلافاصله به كمك كارفرما آمدند و به تجمع كارگران حمله كردند و كارگران دست به مقاومت زدند. درگيري و جنگ گريز تا مقابل آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه ای تبریز کشیده شد .

كارگران فرش پارس قزوين دستمزدهاي خودرا ميخواهند
روز ١١ مهر ٤٠ نفر از كارگران فرش پارس قزوین در اعتراض به ٦ ماه خودداري از پرداخت دستمزدهاشان توسط كارفرما دست به اعتصاب زدند. گزارش مشروحتري از ادامه و نتيجه اين اعتصاب منتشر نشده است.

كارگران سايپاي گرمسار براي گرفتن دستمزدها در برابر كارخانه اجتماع كردند
روز شنبه ٨ مهر كارگران شرکت سایپای گرمسار در اعتراض به ٨ ماه دستمزد پرداخت نشده خود در مقابل كارخانه دست به تجمع زدند. اين حركت اعتراضي با حمله ی نیروی انتظامی روبرو شده و كارگران مورد ضرب وشتم قرار گرفتند .

كارگران باف كار در اعتراضي هرروزه براي گرفتن طلبهايشان
بنا به گزارشي در ١٠ مهر بدنبال فروش كارخانه باف كار در تهران، كارفرماي جديد شروع به اخراج كارگران كرده و اعلام نموده است كه ميخواهد كارخانه را به مجتمعي تجاري تبديل كند و نيازي به كارگر ندارد. او همچنين از پرداخت ١٢ ماه دستمزد و مزاياي و حق سنوات كارگران سربازده و ميگويد اين بدهي هاي به او ربطي ندارد و مربوط به كارفرماي قبلي است. در اعتراض به اين موضوع كارگران هر روز در مقابل كارخانه تجمع كرده و خواهان پرداخت فوري مطالبات خود هستند. كارگران در تجمعات هر روزه خود با حضور نيروي انتظامي و تهديد آنها روبرويند. كارگران اعلام كرده اند كه تا وقتي به خواستهايشان پاسخي داده نشود به تجمعات خود ادامه خواهند داد.

راهپيمايي كارگران شركت سازمايه در پاكدشت
روز ١٦ مهر ٢٠٠ كارگر شركت سازمايه در پاكدشت در اعتراض به ٢٠ ماه دستمزد پرداخت نشده خود در مقابل كارخانه تجمع كرده و به طرف فرمانداري راهپيمايي كردند. بنا به گزارش اين كارخانه از ١٤ ماه پيش به حال تعطيل در آمده است و كارفرما دستمزدهاي كارگران را بالا كشيده است.

تجمع كارگران شركت ذوب ركورد در مشهد
صبح روز ١٩ مهر دهها تن از كارگران شركت ذوب ركورد در مشهد در اعتراض به ٧ ماه دستمزد پرداخت نشده خود در مقابل سازمان كار خراسان در ميدان فردوسي در مشهد دست به تجمع زدند. بنا به گزارش اين شركت از اسفند گذشته دستمزد و حق بيمه كارگران را پرداخت نكرده است و از ماه پيش بصورت تعطيل درآمده و كارگران آن در بلاتكليفي بسر ميبرند. طي اين هفت ماه كارگران اين شركت براي امرار معاش خود ناگزير به انجام كارهايي چون باربري٬ مسافر كشي با موتور و قبر كني شده اند.

تجمع كارگران پوشينه باف در مقابل استانداري قزوين
كارگران پوشينه باف حدود ٢ سال است دستمزد نگرفته اند. صبح روز دوشنبه ١٧ مهر ٧٠٠ نفر از كارگران شركت پوشينه‌باف قزوين در اعتراض به دستمزدهاي پرداخت نشده خود در مقابل استانداري قزوين دست به تجمع زدند. بنا به گزارش اين كارگران از سال ‪۸۳ تاكنون حقوق خود را دريافت نكرده‌اند.
از سوي ديگر اين شركت نه تنهااز بيمه‌كردن كارگران جديد خودداري مي‌كند بلكه حتي از اعتبار زدن دفترچه‌هاي بيمه درمان كارگران قبلي نيز خودداري مي‌كند. اين شركت از آبانماه سال ۸۳ از بخش دولتي به بخش خصوصي واگذار شده است. در نتيجه مبارزات كارگران شركت پوشينه باف٬ طبق مصوبه هيات مديره اين شركت مقرر شد كه در قبال مطالبات سال ‪۸۴ كارگران براي هرماه، حقوق پنج روز معوقه نيز پرداخت شود كه اين مصوبه ‌نيز اجرا نشد، و توافق شد بجاي مطالبات كارگران به آنها خودرو تحويل شود كه اين وعده هم عملي نشده است. در شركت پوشينه‌باف ‪ ۲۵۰كارگر بازنشسته و ‪۴۵۰ نفر كارگر استخدامي مشغول بكار هستند٬ كارگران بازنشسته هنوز حق سنوات سال ‪ ۸۴را خود را دريافت نكرده‌اند. كارگرآن شركت پوشينه باف طي سال گذشته و امسال بارها و بارها با برپايي تجمعات اعتراضي در خيابان‌هاي قزوين و در مقابل استانداري، مجلس شوراي‌اسلامي، وزارت صنايع و دفتر احمدي نژاد، بر خواستهاي خود پافشاري كرده اند


حزب كمونيست كارگري ايران
٢١ مهر ١٣٨٥ – ١٣ اكتبر ٢٠٠٦

No comments: